هنگام سازماندهی یک کمپین تبلیغاتی رسانه ای یا متنی در وب، هر تبلیغ کننده بودجه تقریبی خود را محاسبه می کند. برای مشتری یک کمپین تبلیغاتی، مهم است که ببیند بودجه برای اجرای آن چگونه توزیع می شود، آیا پول برای هدف مورد نظر خود هزینه می شود و با چه اثربخشی استفاده می شود. محاسبه اثربخشی یک محصول تبلیغاتی در برنامه ریزی رسانه بر اساس چند شاخص است که یکی از آنها شاخص CPM است. این شاخص چیست، چگونه از آن استفاده کنیم - در زیر خواهیم فهمید.
CPM - چرا به آن نیاز دارید
CPM در تبلیغات چیست از قرن گذشته شناخته شده است. این ماژول در تمام کمپین های تبلیغاتی که در رسانه ها انجام می شد استفاده شد. انتشارات، شبکه های تلویزیونی و رادیویی همچنان از این شاخص برای محاسبه هزینه تبلیغات استفاده می کنند. CPM زمانی استفاده میشود که به قیمت یک آگهی نمایش داده میشود، نه برای یک گیرنده، بلکه برای هزار خریدار بالقوه. در همان زمان این اصطلاح وارد گردش شد. صاحبان سایت های تبلیغاتی فقط می توانستند با تیراژ و تمرکز موضوعی خود فعالیت کنند، بنابراین شاخص CPM تعیین شد، تبلیغات با در نظر گرفتن این مقدار موثر بود.
تعریف CPM
تعریف ساده CPM هزینه در هزار است.نام ماژول از کلمات انگلیسی Cost-Per-Thousand گرفته شده است، که در آن M یک عدد رومی به معنای 1000 است. بنابراین، وقتی از ما پرسیده شد که CPM چیست، می توانیم پاسخ دهیم که این قیمت به ازای هر هزار نمایش تبلیغات است. هر چه یک آگهی تبلیغاتی در صفحات روزنامه ها و مجلات بیشتر ظاهر شود، هر چه بیشتر در رادیو پخش شود یا در یک کانال تلویزیونی چشمک بزند، این ضریب بیشتر است.
محاسبه CPM در کمپین های تبلیغاتی آنلاین
در اینترنت، نقش تبلیغات معمولاً توسط بنرها ایفا می شود - آن پنجره های پاپ آپ بسیار آزاردهنده ای که کاربران چندان دوست ندارند و برای صاحب سایت های تبلیغاتی پول می آورند. هر چه سایت محبوبتر باشد، کاربران بیشتری این صفحه از اینترنت را مشاهده کنند، تبلیغات در این سایت گرانتر برای مشتری هزینه خواهد داشت.
تبلیغ کنندگان به بیشترین تعداد ممکن از کاربرانی که یک بنر مشخص را دیده اند علاقه مند هستند. بنابراین، CPM چیست را می توان به صورت ریاضی به این شکل نشان داد:
CPM=(هزینه کل یک سفارش تبلیغاتی)/ (تعداد بازدیدهای برنامه ریزی شده بنر در روز)1000.
اکنون مشخص است که CPM چیست. در تبلیغات این یکی از مهمترین شاخص هاست. تبلیغکننده میتواند محاسبه کند که صاحب سایت چقدر پول باید بپردازد تا اطلاعات به هزار کاربر شبکه نشان داده شود.
این محاسبه را می توان با استفاده از یک مثال ساده به صورت بصری نشان داد. هزینه قرار دادن یک بنر در سایت یک پورتال برای مثال 400 دلار در هفته است، آمار این صفحه وب نشان می دهد که در هر هفتهاین سایت توسط حدود 10 هزار کاربر مشاهده شده است. بنابراین یک محاسبه ساده مقدار: را می دهد
CPM=$400/10,0001000=$4 در هر هزار نمایش آگهی.
تبلیغ کنندگان باید بدانند که نمایش ساده یک بنر در یک سایت موضوعی بیشتر آموزنده است. هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام ده هزار نفری که از صفحه بازدید می کنند حتماً روی بنر کلیک کنند. اینکه بازدیدکننده بخواهد لینک را دنبال کند یا نه، فقط به جذابیت خود بنر و اطلاعاتی که روی آن قرار می گیرد بستگی دارد. هر سایت تمام داده های مورد علاقه را برای محاسبه پارامتر CPM ارائه می دهد. می توانید متوجه شوید که برای صاحب سایت مفید است. اما تبلیغات، کیفیت و علاقه آن برای کاربر نهایی وظیفه خود مشتری است.
ماژول کمکی CTR، روشهای محاسبه
برای کاهش هزینه ها، باید یک شاخص دیگر را در نظر گرفت - شاخص CTR. این نام نیز از زبان انگلیسی آمده است و کاملاً شبیه نرخ کلیک است - نشانگر نرخ کلیک. CTR نشان می دهد که چند نفر روی بنر کلیک کرده و به صفحه مشتری تبلیغاتی رفته اند. این ماژول مستقیماً به صحت سایت انتخابی بستگی دارد، زیرا هر چه تبلیغ در سایت مناسب تر و ضروری تر به نظر برسد، این احتمال وجود دارد که بازدید کننده سایت به اطلاعات علاقه مند شود و بر روی بنر کلیک کند. روش محاسبه این شاخص به این صورت است:
CTR=(تعداد کاربرانی که بر روی بنر کلیک کردند)/(تعداد برنامه ریزی شده بازدید بنر در روز) 100%.
برای مثال، اگر از 20هزار نفر که تبلیغ را دیدند، لینک 800 کاربر را دنبال کردند، سپس CTR 800/20000100=4٪ است که بالاتر از حداقل مقدار مجاز است.
به طور تجربی ثابت شده است که حداقل CTR 3-5٪ است. اگر کمتر باشد، هزینه هر مشتری بالقوه از سود مورد انتظار فراتر می رود و تبلیغات بی اثر تلقی می شود.
استفاده از شاخص ها
CPM می تواند هنگام انتخاب مخاطب هدف محدودتر استفاده شود. به عنوان مثال، هنگام سفارش قرار دادن بنر، پلت فرم سایت اطلاعاتی در مورد سن، جنسیت، محل سکونت، سرگرمی های همه بازدیدکنندگان سایت ثبت شده در اختیار آگهی دهنده قرار می دهد. بنابراین بنر مورد نظر فقط برای آن دسته از کاربرانی که این محصول تبلیغاتی برای آنها طراحی شده است ظاهر می شود. بودجه کمپین تبلیغاتی به صرفه تر و کارآمدتر هزینه می شود.
شما باید فعالیت کاربران عادی را نیز در نظر بگیرید. هر چه بازدیدکننده یکسان محصول تبلیغاتی یکسانی را ببیند، بیشتر از تبلیغکنندگان پول کسر میشود، اما مشتری مشتریان بیشتری از این امر به دست نمیآورد. بنابراین، محاسبه شایسته شاخص های CPM و CTR، همراه با تجزیه و تحلیل عمیق اطلاعات ارائه شده توسط این بستر تبلیغاتی، باید نتیجه مطلوب را برای مشتری به ارمغان آورد.
نکته دیگری که در شروع کمپین تبلیغاتی باید در نظر گرفت. پرداخت را می توان با CPM یا CTR انجام داد. به عبارت دیگر، مشتری باید ماهیت تبلیغات بنری را طبق ماژول CPM درک کند - که این پرداختی برای کلیک کاربر نیست، بلکه فقطبرای نمایش محصول تبلیغاتی
جمع بندی
وقتی پرسیده می شود CPM چیست، می توان پاسخ داد که این پارامتر یکی از مهم ترین پارامترها در هنگام تجزیه و تحلیل اثربخشی یک تبلیغ است و همچنین در محاسبه بودجه یک کمپین تبلیغاتی در نظر گرفته می شود. تعداد تماس های مورد انتظار یک مصرف کننده بالقوه با اطلاعات تبلیغاتی و هزینه قرار دادن یک بنر در چندین سایت با تمرکز موضوعی مشابه نیز در نظر گرفته شده است. با در نظر گرفتن این پارامترها، می توانید اثربخشی یک پلت فرم تبلیغاتی خاص را محاسبه کنید و با موفقیت بر بودجه تبلیغات تسلط پیدا کنید.